Шукати в цьому блозі

Шукати в цьому блозі

середа, 1 червня 2016 р.

Урок 11 клас. Камю



Тема. Люди більше заслуговують на захоплення, ніж на зневагу
Художнє осягнення подій Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії; абсурд і трагічний стоїцизм у романі Альбера Камю «Чума»

Мета: допомогти учням зрозуміти тематику й проблематику, розкрити екзистенціальний зміст роману, на основі роботи з  сюжетом роману; розширити знання з теорії літератури;  розвивати вміння учнів виділяти елементи твору, головне й деталі; формувати уміння зв’язного мовлення, аргументації своєю точки зору; виховувати гуманізм, відповідальність за  свій вибір.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, пазли.

Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. Відчувши наскільки важливою є згуртована боротьба проти окупантів, приголомшений жорстокістю людини по відношенню до інших людей, яка виникла під час Другої світової війни, А.Камю пише роман-притчу, роман-міф «Чума». Епіграфом до уроку взято слова з роману – один із героїв роману А.Камю «Чума», Рамбер, говорить: «Ця історія стосується однаково нас усіх». Чому ж А. Камю вважає, що ця історія стосується кожного і чи можна вважати проблеми, підняті у романі, актуальними і сьогодні спробуємо з’ясувати на уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант
1. Що означає вислів «коричнева чума»?
2. До якого напрямку відносять творчість А.Камю?
3. Зазначте учасником яких гуртків, рухів був письменник?
4. Продовжте думку А.Камю: «Ми живемо у світі, де треба вибирати, чи стати _________, чи __________?Поясніть ці слова.
5. Напишіть, які ви знаєте твори А.Камю присвячені темі війни?
6. Яку письменник отримав нагороду за свою творчість?
7. Який роман так і не судилося завершити письменнику, і чому?
8. Чому у романі «Чума» вказано дату 194.. рік?
9. Образ чуми – це..?
10. Роман написано у формі?
11. Від чийого імені ведеться розповідь?
12. Поясніть думку: «Саме вільний вибір – створює особистість. Існувати – означає вибирати себе».

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Робота над епіграфом до уроку.

 Журналіст Раймон Рамбер, який не являється жителем міста Оран, змушений залишитись у містечку під час чуми. Внутрішня боротьба героя виливається у результаті у такий висновок: «Ця історія стосується однаково нас усіх». Як ви розумієте ці слова? Чому вони взяті епіграфом до уроку? (Чим більше людська ненависть, тим сильнішою стає Чума.)

2. Повідомлення про задум, філософську ідею роману «Чума»

Пояснюючи свій задум роману «Чума», А. Камю писав: «В образі чуми я хочу створити атмосферу задухи, у якій ми всі перебували, атмосферу загрози й вигнання, у якій ми жили. Водночас я надаю йому ширшого значення в бутті загалом». Уявімо 1947 рік. Тільки-но закінчилася Друга світова війна, але спогади про неї ще надто живі, спогади про «коричневу чуму» — фашизм. Але чому тоді не було просто написати роман про війну, про її жертви? Навіщо така алегорія? Роман Камю навіть глибший, ніж роман про «коричневу чуму». Чума — це не тільки жорстокість. Чума — це бездуховність, це безглуздість, це сліпий фанатизм. Та найстрашніше те, що Чума заразна. Будь-яка людина, що торкається її, відчуває її дихання, просто наближається до неїі ризикує заразитися. Але ж «Чума» — перш за все книга про тих, хто чинить опір, а не про тих, хто здався.

3. Робота над схемою.
Описание: http://on2.docdat.com/tw_files2/urls_2/24/d-23219/23219_html_453a9a6a.gif
Описание: http://on2.docdat.com/tw_files2/urls_2/24/d-23219/23219_html_m66855623.gif

4. Розподілення сюжету на основні частини .
Експозиція твору - хроніка тяжкого року в Орані. Пройшовши крізь міські ворота слідом за очевидцем того, як одного дня тут раптом вилізли з підвалів тисячі пацюків і спалахнула епідемія чуми, читач потрапив у сумні квартали, випалені сонцем.
Зав'язка - суперечка доктора Ріє з колегами і чиновниками, які не бажали глянути правді в обличчя і визнати, що вони мають справу з чумою.
Розвиток дії - створення санітарних дружин, спроби Рамбера втекти з Орана, досягнення чумою своєї вищої точки.
Кульмінація - винахід вакцини і врятування перших хворих.
Розв'язка - зняття санітарних кордонів, прихід до Орана першого потягу, смерть дружини лікаря, Ріє біля помираючого Тарру.
Фінал роману відкритий. Мабуть, через те, що знищити чуму неможливо, оскільки за певних умов вона знову повернеться   

5. Робота в групах.

Ви отримаєте пазли, склавши які, зможете побачити обкладинки роману «Чума». За кожною частинкою пазлу криються питання відносно сюжету, тематики та проблематики твору.
Питання:
1. А. Камю пише: Вони вважали себе вільними, але ніхто не буде вільним, поки існує лихо.” Як ви розумієте ці слова? Чи можете ви з ними погодитись?
2. Як змінюється поведінка, настрої мешканців міста протягом роману?( під впливом екстремальних обставин люди почали об’єднуватись, відчувати прекрасні почуття, радіти кожному прожитому дню, жити сьогоднішнім, а не майбутнім).
3. На думку журналіста Рамбера: Соромно бути щасливим самому одному. Чи погоджуєтесь ви з такою думкою? Чому? Аргументуйте свою відповідь.
4. Невже, дійсно, людині, щоб осягнути справжні цінності життя, необхідно потрапити у якісь надзвичайні обставини (війна, стихійне лихо тощо)?  Проведіть паралель із сучасністю. (екстремальні ситуації значно впливають на світогляд людини, у якої під впливом певних обставин штучне відкидається і залишаються вічні людські цінності).
5.   Чи згодні ви з думкою Коттара, що: Єдиний спосіб об`єднати людей - це наслати на них чуму? (Ні, адже у світі відбувається стільки насильства, війн, обману, що люди просто незадумовуючись над своїми вчинками, знищать самі себе, тим паче, якщо між людьми пануватиме ворожнеча).
6. Поясніть, чому герой, від особи якого ведеться розповідь у Чумі уникає вживати займенника Я. Як саме герой визначає жанр і мету твору? ( роман-хроніка/Лікар намагається зцілити тіло, проте розуміє: коли хвора душа, тіло не вилікувати.)
7. Поясніть, у якому значенні вживаються слово зачумлений в романі (частина IV, розмова Ріє і Тарру).
8. Який підтекст сюжету про боротьбу із чумою?( алегоричне зображення французького руху Опору, боротьби з «коричневою чумою».)
9. Які герої з’являються на сторінках роману «Чума». Чому саме таких героїв обирає А.Камю?( Усіх цих героїв, різних за своїм світоглядом та життєвим досвідом, поєднує переконання у тому, що пошесть є «справою кожного».
10. Які події впливали на формування поглядів? ( смерть близьких, чи добре знайомих людей, ізоляція, спільний ворог.Ідея морального вибору є, власне стрижнем кожного з персонажів «Чуми». Тому вони змальовані дещо схематично, як своєрідні ілюстрації різних «відповідей» на духовні питання, що постають перед людиною у «межовій ситуації». Автора цікавить насамперед не так психологія чи біографія його героїв, як їхнє екзистенцій не кредо.)
 12. Що почувають жителі Орану, опинившись в ізоляції?( Городяни перетворюються на самотніх в'язнів, для яких діяльність, комерція втратили зміст, але вони намагалися заповнити порожнечу грою: влаштовували "паради" молодиків і дівчат, які демонстрували себе і своє вбрання, сиділи в ресто­ранах, відвідували кінотеатри. Дехто намагався «даватись від чуми в світі мрій, уяви. Зв'язки, що існували між людьми, зруй­нувалися. Люди перестали чути одне одного–настала цілко­вита глухота. Слова перетворились на неживі, втратили, сенс, "ніхто не володів мовою, що йшла від щирого серця". У спілку­ванні з'явився якийсь телеграфний стиль, скорочені вислови. А чума поширювалась в місті, роз'єднуючи мешканців, які зану­рювались у цілковиту темряву. Вони відчували свою самотність і водночас об'єднувалися у своїй покорі чумі, втрачали пам'ять і надію, жили миттєвостями, були байдужими до інших і до себе./Більшість людей зрозуміла, що не можна стояти осторонь загальнолюдських проблем, слід активно протистояти чумі (фашизму), боротися з нею, щоб вона не стала основою існування для людей, а нормальне життя не перетворилося на абсурд, хаос. А. Камю визнавав право кожної людини по-своєму сприймати оточення, ситуацію, яка склалася, але не визнавав байдужості й нігілізму. Кожний із героїв роману має свої погляди на події, але практично всі герої ведуть спільну боротьбу проти чуми.)
13. Які явища Другої світової війни нагадують події в Орані?(концтабори, розстріли, смерть героїв, коли недугу майже побороли,)
14. Які питання ставить перед героями образ чуми?( а) що таке життя;б) що значить зберегти гідність перед наступом стихії зла;в) що значить людське щастя;г) що значить релігія)
15. Яке значення має роман А. Камю для розвитку світової літератури, світо­вого прогресу загалом? (У романі викладена давня й вічно нова «трагічнамудрість»: потрібно мати добру волю, щоб і в безнадійній ситуації, усупер­еч розуму, не зломитися під натиском лиха і не тільки вистояти, а й під­тримати в біді своїх близьких і далеких людей-братів.  «Чума» роман-попередження, роман-пересторога і це також робить його явищем загальнолюдським і надчасовим.)
16. Чому автор говорить про світ як такий, у якому «Бог помер»? («Бог помер», так проголошує Ніцше, хоч насправді, за словами німецького філософа, ніхто «не вбивав Бога», а «знайшли його мертвим у душі своєї епохи». Світ перетворився на жах, події лякають людей. Складається думка, що,  дійсно, Бог забув про людство, або втомився від чвар та образ).
17. Чому для передачі суті фашизму Камю вибрав саме чуму? (Чума – це не просто хвороба, яка, якщо її не вилікувати, заражає велику кількість людей і зачумлює світ. Так само і фашизм, нищить все на своєму шляху).
18. Як змінюється поведінка, настрої мешканців міста протягом роману? (Епідемія загострила у людей почуття об`єктивності та справедливості.)

7. Робота із словником літературних термінів

Абсурд — безглуздя, нісенітниця (одне з основних понять екзістенціалізму).
Стоїцизм — мужнє долання життєвих труднощів, страху, страждань.
Притча – твір із чітко вираженою мораллю. З конкретною повчальною ідеєю. Фабула у притчі є розгорнутою алегорією. Багато притч містять біблійні книги, давньоруські збірники. Чудові притчі складав український письменник і філософ Григорій Сковорода. Нового змісту притча набула в сучасній літературі Європи (“Пасажири поїзда” Франца Кафки, “Володар мух” Вільяма Голдінга).
Екзистенціалізм (від лат. існування)- течія модернізму в літературі. Виникла перед ІІ світовою війною. Характерні риси- суб`єктивізм, індивідуалізм, песимізм, етичне заперечення будь-якого насильства. Представники екзистенціалізму- Ж.П.Сартр, С. де Бовуар, А.Камю.

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемні питання:
·         Як ви розумієте вислів “погранична ситуація”?
 (ситуація кризи, вияскравлює абсурдність життя й ставить людину перед моральним вибором; ситуація кризи: у процесі ламання старих цінностей людина переглядає свої колишні відносини зі світом, в ній народжуються нові якості)
·         Що об’єднує вислови двох героїв роману?
«Мені достоту відомо… що кожен носить її, чуму, в собі, бо не існує такої людини в світі, так-так, не існує, якої б вона не торкнулася».(Тарру)
«мікроб чуми ніколи не гине, ніколи не зникає, він може десятиріччями спати в закрутках меблів або в купі білизни, він чекає на свій час у спальні, у льосі, у чемодані…» (Ріє)
Висновок:
Людина мусить залишатися вірною людському в собі; повинна протистояти злу навіть у тому випадку, коли немає ніякої перспективи і ніякої надії.
А. Камю.

VI. Домашнє завдання

Дайте цитатну назву кожній частині роману.
Створити паспорт героїв (по групах учнів)

VII. Підсумки уроку. Оцінювання

Інтерактивна вправа «Мікрофон»
«Тягніться до божестенного світла, шукайте його», - закликає А. Камю. Чи вважаєте ви за необхідне тягнутися до світла і чому.
Продовжте речення:
- Важливо тягнутися до світла, тому що…   


Немає коментарів:

Дописати коментар